Quinoa: μια δυνατή εναλλακτική

700 views Leave a comment

Με την στροφή που παρατηρείται για εναλλακτικές πηγές διάφορων συστατικών, εχει αρκετό ενδιαφέρον η γνωριμία με τον πλούτο τροφίμων που παλιότερα ήταν τελείως άγνωστα ή αδιάφορα (στο ευρύ καταναλωτικό κοινό).

Ένα τέτοιο τρόφιμο, είναι το φυτό κινόα, Quinoa, Chenopodium quinoa Willd,το οποίο βρίσκεται στο επίκεντρο της εναλλακτικής διατροφής στις δυτικές κοινωνίες.

Πάραυτα, καλλιεργείται κατά μήκος των Άνδεων σε ποικίλες κλιματολογικές συνθήκες εδώ και 7000 χρόνια.

Οι σπόροι του καταναλώνονται ως δημητριακό αλλά δεν είναι, για την ακρίβεια ως φυτό είναι πιο συγγενικό με το σπανάκι, το παντζάρι και τον αμάραντο. Θεωρείται, λοιπόν, ψευδο-δημητριακό τόσο για βοτανικούς λόγους, αλλά και λόγω της ασυνήθιστης σύστασής του.

Γιατί να μας κεντρίσει το ενδιαφέρον:

  1. Εφόσον δεν είναι δημητριακό, είναι ελέυθερο γλουτένης οπότε και αποτελεί από τις καλύτερες επιλογές για άτομα με κοιλιοκάκη.
  2. Εχει αναγνωριστεί ως μια πλήρης τροφή σχετικά στην ποιότητα των πρωτεϊνών. Η περιεκτικότητά του σε πρωτεΐνες είναι 15% (13-18% ανάλογα την ποικιλία) αλλά λόγω της καλής ισορροπίας αμινοξέων είναι και υψηλά βιοδιαθέσιμη.
  3. Είναι μια σημαντική πηγή μετάλλων και βιταμινών, ενώ περιέχει ενώσεις όπως πολυφαινόλες, φυτοστερόλες, φλαβονοειδή. Εκτός αυτού, έχει ενδιαφέρουσα αναλογία ωμέγα-6 λιπαρών οξέων και αξιοσημείωτη περιεκτικότητα σε βιταμίνη Ε.
  4. Μπορεί να συμβάλει σημαντικά στην ανθρώπινη διατροφή, κυρίως για την προστασία των κυτταρικών μεμβρανών, με αποδεδειγμένα καλά αποτελέσματα στην λειτουργία των εγκεφαλικών νευρώνων.
  5. Επίσης, έχει διάφορες λειτουργικές (τεχνολογικές) ιδιότητες, όπως η διαλυτότητα, η ικανότητα συγκράτησης νερού (WHC), πήξη, γαλακτωματοποιητικές.

Η διαθρεπτική ανάλυση των σπόρων

Quinoa, uncooked Nutritional value per 100 g (3.5 oz)

Energy 1,539 kJ (368 kcal)

Carbohydrates 64 g

– Starch 52 g

– Dietary fibre 7 g

Fat 6 g

– polyunsaturated 3.3 g

Protein 14 g

– Tryptophan 0.167 g

– Threonine 0.421 g

– Isoleucine 0.504 g

– Leucine 0.840 g

– Lysine 0.766 g

– Methionine 0.309 g

– Cystine 0.203 g

– Phenylalanine 0.593 g

– Tyrosine 0.267 g

– Valine 0.594 g

– Arginine 1.091 g

– Histidine 0.407 g

– Alanine 0.588 g

– Aspartic acid 1.134 g

– Glutamic acid 1.865 g

– Glycine 0.694 g

– Proline 0.773 g

– Serine 0.567 g

Water 13 g

Thiamine (vit. B1) 0.36 mg (31%)

Riboflavin (vit. B2) 0.32 mg (27%)

Vitamin B6 0.5 mg (38%)

Folate (vit. B9) 184 μg (46%)

Iron 4.6 mg (35%)

Magnesium 197 mg (55%)

Phosphorus 457 mg (65%)

Potassium 563 mg (12%)

Zinc 3.1 mg (33%)

Percentages are relative to

US recommendations for adults.

Source: USDA Nutrient Database

Πηγές:

J Sci Food Agric. 2010 Dec;90(15):2541-7.Nutrition facts and functional potential of quinoa (Chenopodium quinoa willd.), an ancient Andean grain: a review.

Adv Food Nutr Res. 2009;58:1-31.Quinoa (Chenopodium quinoa Willd.): composition, chemistry, nutritional, and functional properties.

Πώς καταναλώνεται; Δείτε εδώ 2 εγγυημένους τρόπους μαγειρέματος!

Πηγή:nutrinews.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.