Πως να συντηρήσετε σωστά το ποδήλατο σας

1793 views Leave a comment

Η σωστή λειτουργία του ποδηλάτου μας εξαρτάται από τη σωστή και τακτική συντήρησή του. Ένα καλά συντηρημένο ποδήλατο είναι ασφαλές και δε χάνει την αξία του δίνοντάς του μεγαλύτερη διάρκεια ζωής. Επιβάλλεται τακτικός έλεγχος των βασικών μερών ενός ποδηλάτου και φυσικά σωστή συντήρηση. Και τα δύο, εξαρτώνται από τη συχνότητα χρήσης και από το αν γνωρίζουμε ποια λάθη πρέπει να αποφεύγουμε κατά την ποδηλασία.

Σε πολλές περιπτώσεις, η συμπεριφορά μας πάνω στο ποδήλατο μπορεί να προκαλέσει βλάβες, όπως για παράδειγμα, η απότομη και απρόσεκτη αλλαγή ταχυτήτων, το ανέβασμα στα πεζοδρόμια, η επιθετική οδήγηση κλπ. Επίσης, θα πρέπει να μην ποδηλατούμε, όσο αυτό είναι δυνατό, σε διαβρωτικό περιβάλλον (υγρό, αλμυρός αέρας, αλάτι από το δρόμο, λάσπη, άμμο, ρύποι).

Όσον αφορά στη συντήρηση του ποδηλάτου, το συνετό είναι να το πηγαίνουμε σε εξειδικευμένα συνεργεία, διότι αυτά μας παρέχουν εγγυημένη συντήρηση. Ο έλεγχος που πραγματοποιούν περιλαμβάνει τον έλεγχο των ελαστικών (φθορά και πίεση αέρα), έλεγχο αλυσίδας, φρένων, αναρτήσεων, ταχυτήτων. Στοιχίζει περίπου 20 με 25 ευρώ, εκτός από περιπτώσεις που υπάρχει βλάβη. Πολλά καταστήματα, τα οποία διαθέτουν συνεργείο, παρέχουν στους πελάτες τους δωρεάν έλεγχο από ένα μέχρι και δύο χρόνια και καλύτερες τιμές στη συντήρηση. Φροντίστε να κάνετε σωστή έρευνα αγοράς, σίγουρα θα σας ωφελήσει. Προτείνω να πηγαίνετε το ποδήλατό σας για έλεγχο κάθε δύο με τρεις μήνες, με αυτόν τον τρόπο θα αποτρέψετε μια βλάβη, την οποία πιθανώς να μην έχετε παρατηρήσει, από το να προξενήσει βλάβη και σε άλλα μέρη του ποδηλάτου και να επηρεάσει αρνητικά την τσέπη σας.

bicycle_services

Αξίζει να αναφέρουμε ότι όταν αγοράζουμε καινούργιο ποδήλατο θα μας δώσουν, εκτός των άλλων, ένα βιβλιαράκι με τις οδηγίες χρήσης και συντήρησης του ποδηλάτου. Είναι πολύ χρήσιμο, αλλά σε περίπτωση που θέλουμε να κάνουμε μόνοι μας επισκευές, πρέπει να έχουμε τα απαραίτητα εργαλεία και την τεχνογνωσία ώστε να μη προκαλέσουμε ζημιά στο ποδήλατό μας!

Κάθε φορά που πρόκειται να χρησιμοποιήσουμε το ποδήλατό μας πρέπει να πραγματοποιούμε έναν γρήγορο έλεγχο για να σιγουρευτούμε πως μπορούμε να απολαύσουμε την ποδηλατάδα μας με ασφάλεια. Με αυτόν τον τρόπο εξοικειωνόμαστε με τις τεχνικές λειτουργίες του ποδηλάτου μας. Βεβαιωνόμαστε ότι τίποτα δεν είναι χαλαρό, σηκώνουμε τον μπροστά τροχό στον αέρα και τον αφήνουμε να αναπηδήσει. Σιγουρευόμαστε ότι τα ελαστικά μας έχουν την κατάλληλη πίεση αέρα, κοιτάμε για τυχόν φθορές στα πέλματα και τα πλαϊνά. Κοιτάμε αν οι τροχοί μας είναι ευθυγραμμισμένοι, περιστρέφοντας τον τροχό και ελέγχοντας για την απόσταση που έχει από τα τακάκια των φρένων αλλά και για πλάγια ταλάντευση.

Στο πλάι του ελαστικού αναγράφονται το μέγεθος, οι προτεινόμενες πιέσεις και σε ελαστικά υψηλών επιδόσεων η συγκεκριμένη προτεινόμενη χρήση.

Ποτέ δεν φουσκώνουμε ένα ελαστικό πέρα της μέγιστης πίεσης. Ο ασφαλέστερος τρόπος για να φουσκώσουμε τα ελαστικά μας είναι χρησιμοποιώντας μια τρόμπα με ενσωματωμένο μετρητή πίεσης. Βάζοντας αέρα σε βενζινάδικο, υπάρχει κίνδυνος από την μεγάλη πίεση του αέρα, οπότε τον διοχετεύουμε σιγά-σιγά.
Πότε χρειαζόμαστε ακτινολόγηση; Αν ο τροχός ταλαντεύεται πλαγίως έστω και ελαφρά ή έρχεται σε επαφή με τα τακάκια των φρένων.

Για να ρυθμίσουμε τη σέλα μας στο σωστό ύψος πρέπει να ανεβούμε στο ποδήλατο και, όταν το πετάλι βρίσκεται στο κατώτερο σημείο και το πόδι μας πατάει με τη φτέρνα, να είναι τεντωμένο. Έτσι, όταν πατάει με το πέλμα (κατά την κίνηση), το πόδι μας θα είναι ελαφρά λυγισμένο. Αν κινείται η λεκάνη μας στη σέλα για να φτάσει με τη φτέρνα στο πετάλι, η σέλα μας είναι πολύ ψηλά. Ενώ αν το πόδι μας λυγίζει στο γόνατο με τη φτέρνα μας να πατά το πετάλι, η σέλα είναι πολύ χαμηλά. Βεβαιωνόμαστε ότι η σέλα και ο λαιμός του τιμονιού είναι παράλληλα με τον διαμήκη άξονα του ποδηλάτου και σφιγμένα αρκετά καλά ώστε να μην μπορούμε να το στρέψουμε εκτός ευθυγράμμισης.

synthrhsh

Τα φρένα είναι σχεδιασμένα για να ελέγχουν την ταχύτητα του ποδηλάτου κι όχι μόνο για να το σταματούν. Συστήνω την ομαλή επιβράδυνση για να μη χάσουμε τον έλεγχο του ποδηλάτου και χτυπήσουμε. Ελέγχουμε τα φρένα πατώντας τα δυο με τρεις φορές ώστε να δούμε αν λειτουργούν. Το σημείο πίεσης θα πρέπει να είναι σταθερό και η αίσθηση αυτή που έχουμε συνηθίσει. Φροντίζουμε τα τακάκια των φρένων και το στεφάνι να είναι καθαρά από λάσπες και λάδια, για να αυξήσουμε την απόδοσή τους.

Η αλυσίδα του ποδηλάτου μας καταπονείται σε μεγάλο βαθμό, ειδικά όταν ποδηλατούμε σε περιβάλλον με πολλή σκόνη ή λάσπη. Για να καθαρίσουμε την αλυσίδα παίρνουμε ένα καθαρό υγρό πανάκι και διώχνουμε τις βρομιές. Έπειτα λιπαίνουμε ελαφρά τους κυλίνδρους της αλυσίδας με ένα καλής ποιότητας λιπαντικό για αλυσίδες ποδηλάτων. Ταυτόχρονα γυρίζουμε με το χέρι μας το πετάλι και αλλάζουμε ταχύτητες, έτσι ώστε να λιπανθεί όλο το σύστημα. Σε περίπτωση που μας ξεφύγει λίγη παραπάνω ποσότητα, θα πρέπει να σκουπίσουμε το πλεονάζον λιπαντικό, για να αποφύγουμε τη συσσώρευση σκόνης, βρομιάς και λάσπης.

Για τη συντήρηση και τη φροντίδα ενός ηλεκτρικού ποδηλάτου, υπάρχει μια σημαντική διαφοροποίηση• πριν επέμβουμε σε οτιδήποτε πάνω στο ποδήλατο, πρέπει να αποσυνδέουμε την μπαταρία τραβώντας το κλειδί. Θα πρέπει να ελέγχουμε, και σε αυτήν την περίπτωση, τα βιδωμένα εξαρτήματα για πιθανό τζόγο (χαλάρωση).
Το ιδανικό θα ήταν κάθε τρεις μήνες να ελέγχετε και να λιπαίνετε την αλυσίδα και τα μέρη που περιστρέφονται.

Γενικότερα, το υγρό στοιχείο δεν είναι ότι καλύτερο για ένα ηλεκτρικό ποδήλατο, οπότε αποφεύγουμε την άσκοπη έκθεση του ποδηλάτου στη βροχή. Φροντίζουμε να έχουμε βρει το κατάλληλο μέρος που το αποθηκεύουμε είτε για στάση, είτε στο σπίτι, να είναι προστατευμένο από τις καιρικές συνθήκες (κάτω από υπόστεγα, σε αποθήκη κλπ). Είναι επικίνδυνο να αποθηκεύουμε το ποδήλατο σε χώρους καυστήρων. Επίσης, για να μη χάσουμε την αποτελεσματικότητα του φρεναρίσματος, θα πρέπει να διατηρούμε καθαρές τις περιοχές τριβής και κίνησης όπως την αλυσίδα, τον κεντρικό άξονα περιστροφής και τα στεφάνια. ΠΟΤΕ δε χρησιμοποιούμε κερί για τον καθαρισμό των στεφανιών, μειώνει κατά πολύ την απόδοση του φρεναρίσματος.

Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή κατά το καθάρισμα του, ΔΕ χρησιμοποιούμε νερό υπό πίεση, γιατί το νερό μπορεί να εισχωρήσει στην ηλεκτρική εγκατάσταση, στα ρουλεμάν ή να καταστρέψει την επιφάνεια του βερνικιού. Χρησιμοποιούμε μόνο ένα απαλό, καθαρό, υγρό πανάκι.

Από τη μέρα παραγγελίας του ποδηλάτου μας μέχρι και την παραλαβή του, μεσολαβούν αρκετές μέρες, επομένως η μπαταρία θα χρειάζεται φόρτιση πριν την πρώτη μας βόλτα. Χρησιμοποιούμε μόνο το δικό μας φορτιστή, γιατί υπάρχει κίνδυνος να πάρει φωτιά ή να καταστραφεί η μπαταρία. Μπορεί να φορτιστεί είτε πάνω στο ποδήλατο είτε κι εκτός ποδηλάτου και χρειάζεται έξι με οχτώ ώρες για να φορτίσει πλήρως.

Τέλος, κατά τη διάρκεια των χειμερινών μηνών, που δεν χρησιμοποιούμε το ποδήλατό μας το ίδιο συχνά, θα πρέπει να το φορτίζουμε για δύο ώρες κάθε μήνα.

Γράφει η Αφροδίτη Αραμπατζή
Πηγή:itabloid.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.